اضطراب کرونا، ویرانگر سیستم ایمنی بدن قسمت دوم

کمتر اخبار را چک کنید

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درخصوص بایدها و نبایدها در شرایط پراسترس و بحران، اظهار کرد: اکثر رفتارها و واکنش‌هایی که افراد در هنگام حوادث و بحران‌ های غیر منتظره از خود نشان می ‌دهند، رفتارهایی طبیعی است، به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنید. از موقعیت‌ هایی که استرس شما را زیاد می ‌کند، دوری کنید. برای مثال، کمتر اخبار را چک کنید. خواندن اخبار یک یا دوبار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید.

در مورد نگرانی‌ ها و احساساتتان حرف بزنید

وی افزود: از جمع‌ های پرتنش دوری کنید. در مورد نگرانی‌ ها و احساساتتان حرف بزنید و از بیان آنها خجالت نکشید. اجازه بروز احساساتی مانند، گریه و خشم را به خود و دیگران بدهید.با احساسات و افکار خود نجنگید، تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان است. بپذیرید که همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید، برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید، تمرکز کنید، نه روی چیزهایی که کنترل ندارید.

موسیقی گوش کنید

وی ادامه داد: ساعت‌هایی را به ‌دور از فضای مجازی بگذرانید و کارهایی که برای شما آرامش بخش است را در برنامه روزانه تان بگنجانید. برای مثال، نیایش کنید، موسیقی گوش کنید، کتاب بخوانید، یا فیلمی‌ که دوست دارید تماشا کنید.

به اندازه کافی استراحت کنید

وی با بیان اینکه در شرایط بحرانی و بی ‌ثبات، تصمیم مهمی ‌نگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید، خاطرنشان کرد: به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک می‌ کند که توان خود را بازیابی کنید. ورزش کنید. اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک بیشتری داشته باشید و حداقل ۲۰ دقیقه در روز پیاده ‌روی کنید. از روش‌های آرام‌ سازی استفاده کنید. در مواقع استرس نفس‌ های عمیق بکشید. در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید. از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید. از مواد مخدر یا الکل برای سرکوب احساسات منفی استفاده نکنید. در صورتی که احساس کردید برای چند روز متوالی نمی‌توانید کارهای روزمره را انجام دهید یا کنترل بر حس‌ ها و شرایط خود ندارید، به پزشک ، روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

مراجعه به روانشناس و روانپزشک در صورت نیاز

حاجبی تاکید کرد: درصورت نیاز به کمک ‌های پزشکی، روانپزشکی و یا روانشناسی، به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شما است، مراجعه کنید.

همچنین فربد فدایی روانشناس بالینی بیان کرد که بچه‌ها درک درستی از اخبار ویروس کرونا یا کووید ۱۹ ندارند و متاسفانه خانواده ها در حضور کودکان اخبار فاجعه آمیز این بیماری را از هر گوشه و منطقه رد و بدل می کنند،‌ وی افزود:‌ باید به یاد آن‌ها بود و نگرانی‌های آنها را با حمایت و دلداری دادن و برطرف کردن ترس و نگرانی سرکوب کرد.

mahdavifar

Next Post

کتابخانه آنلاین برای خانه‌نشینی کودکان

پ مارس 12 , 2020
کتابخانه ملی ایران، ۲۳ هزار جلد کتاب را به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار داد.   http://issar.tums.ac.ir/wp-content/uploads/2020/03/157019506.mp4 • برای رفتن به کتابخانه کودک کلیک کنید      

مطالب داغ

آمار بازدید

وب ساز : منصور سرلک
Call Now Buttonمشاوره تلفنی کرونا