پنجمین جلسه کارگاه‌ افزایش کیفیت زندگی روز یکشنبه ۲ شهریورماه به‌صورت مجازی برگزار شد


دکتر پور نسایی گفت: اضطراب یک احساس مبهم و ناخوشایندی و هراس و نگرانی نسبت به یک محرک درونی است که فرد درماندگی و برانگیختگی را در خود حس می‌کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر امور ایثارگران پنجمین جلسه کارگاه‌ افزایش کیفیت زندگی روز یکشنبه ۲ شهریورماه به‌صورت مجازی برگزار شد. در ابتدا مدیر امور ایثارگران ضمن خیرمقدم و تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و هفتاد دو تن از یاران باوفایش به شرکت‌کنندگان گفت: در این جلسه به ادامه افسردگی و اضطراب در نوجوان و راه‌های درمان آن توسط خانم دکتر نسایی ارائه می‌شود در خدمت شما هستیم و امیدواریم که شرکت‌کنندگان با تعامل و ارتباط دوطرفه در این کارگاه فعال باشند.

در ادامه دکتر پور نسایی به ادامه مبحث افسردگی در نوجوان پرداخت و گفت: نوجوانان افسرده تمایل دارد تا از دوستان و فعالیت‌هایی روزمره که قبلاً از آن‌ها لذت می‌برد کنار بکشند؛ اما همین انزوا و گوشه‌گیری موجب می‌شود افسردگی در نوجوان را بدتر سازد؛ بنابراین والدین نوجوان باید برای برقراری ارتباط مجدد به او کمک کنند.

او در ادامه افزود: هر نوجوان برای داشتن خلق‌وخویی خوب، نیاز به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب در شبانه‌روز دارد تا عملکرد بهینه‌ای داشته باشد. پس وظیفه والدین است تا نوجوان خود را تشویق کند که به‌اندازه‌ی کافی بخوابند.

وی با اشاره به اینکه: استفاده از واتساپ و تلگرام برای نوجوان زیر شانزده سال مفید نیست والدین باید او را راهنمایی کرده و بگویند این‌یک قانون است و نیاز به دلیل موجه هم نیست.

دکتر پور نسایی بیان داشت: والدینی که از کودکی روی اصول صحیح تربیتی، نوجوان را هدایت نکردند در نوجوانانی دچار مشکل می‌شوند. وی ادامه داد هرچقدر سن فرد افسرده بالاتر رود زمان بیشتری برای اصلاح آن نیاز است.

این روانشناس به شناسایی افکار مسموم اشاره کرد و گفت: وقتی نوجوان احساس افسردگی می‌کند، درواقع افکار مخرب او نسبت به دنیا، دیگران و خود فرد که این بلا را سرش آورده برای همیشه به خود نسبت می‌دهد؛ مثلاً نوجوانان اگرچند بار اشتباه کنند و تصمیم غلط بگیرد، به خود می‌گوید: «من همیشه احمقانه رفتار می‌کنم، من همیشه اشتباه می‌کنم یا…» درواقع او به‌این‌ترتیب، افکار افسرده ساز خود را به ویژگی‌هایی نسبت می‌دهد که تغییرناپذیر هستند؛ مثلاً نوجوان افسرده نمی‌گوید امتحان سخت بود یا معلمم سخت گرفته بود؛ بلکه می‌گوید من هوش و ذکاوت کافی نداشتم و نتوانستم خوب عمل کنم.

دکتر پور نسائی در ادامه به مبحث اضطراب پرداخت و گفت: اضطراب یک احساس مبهم و ناخوشایندی و هراس و نگرانی نسبت به یک محرک درونی است که فرد درماندگی و برانگیختگی در خود حس می‌کند. همچنین اضطراب واکنش طبیعی به استرس است، ولی استرس یک فشار روانی است. استرس می‌تواند عاملش هم خوشایند باشد و هم ناخوشایند که باعث ایجاد اضطراب شود؛ اما گاهی آنچه طبیعی به نظر می‌رسد، ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به اختلال اضطرابی شدید باشد. ازاین‌رو، شناخت اضطراب در نوجوانان اهمیت دارد. از عوامل مهم اضطراب می‌توان به طلاق، مشروبات الکلی و محافظات افراطی والدین اشاره کرد.
وی در ادامه درباره اضطراب مفرط و فراگیر گفت: در اضطراب مفرط فرد افسرده مداوم به فحاشی کردن و بی‌قراری، کندن موی خود وراه رفتن زیا د دچار می‌شود. ولی اضطراب فراگیر علائمی مثل تکرار کلمات و تحریک‌پذیری بیشتر و خستگی دارند.
توضیح این‌که: ششمین جلسه کارگاه با موضوع افسردگی روز یکشنبه ۱۶ شهریورماه از ساعت ۱۹ تا ۲۰ برگزار می‌گردد و علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای روم این مباحث را پیگیری نمایند برای شرکت در کارگاه روی لینک زیر کلیک کنید و به‌عنوان میهمان وارد شوید.skyroom.online/ch/virtualtums/issargaran

mahdavifar

Next Post

چهارمین جلسه پرپوزال نویسی سه شنبه 4 شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۳۰ :۱۹ تا ۳۰ :۲۰ به صورت مجازی برگزار می شود .

س آگوست 25 , 2020

مطالب داغ

آمار بازدید

وب ساز : منصور سرلک
Call Now Buttonمشاوره تلفنی کرونا