نوزدهمین جلسه کارگاه افزایش کیفیت زندگی با موضع هوش هیجانی با حضور بیش ازهشتاد نفر از اعضای هیئت‌علمی ،دانشجویان و کارکنان دانشگاه به‌صورت مجازی برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی دفتر امور ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی تهران:  دکتر پور نسائی مشاور روانشناسی درنوزدهمین جلسه کارگاه افزایش کیفیت زندگی به بحث عوامل افزایش تقویت هوش هیجانی پرداخت

وی در ادامه جلسه هیجدم گفت موارد دیگری که در هوش هیجانی باید به ان پرداخت ا ین است که برای تفکر دیگران ارزش و احترام قائل باشیم، مانند اینکه مهمان دعوت کرده اید منزل و دور همی گرفته اید در این حین میبینید یکی از میهمانان فکرش مشغول است و یا حواسش در جمع نیست از احوال او جویا می شوید وی میگوید امروز خبری شنیدم از یکی از دوستانم که اختلاف خانوادگی با همسرش پیدا کرده و در تکاپوی جدایی هستند و این موضوع باعث پریشان حالی بنده شده. حال اگر ما با وی احساس همدردی نکنیم یعنی از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستیم. در واقع اگر انسان فکر میکند که در لحظه نمی تواند به طرف مقابل کمک کند بهترین راه کار سکوت است و باید به احساسات طرف مقابل احترام بگذاریم.

مورد بعداینکه باکسانی که در مباحثه با شما احترام قائل نیستند اصلاً وارد بحث نشوید و تا حد امکان از آنها دوری کنید زیرا اگر به صورت روزانه و مکرر با شما ارتباط داشته باشند خشم شما را بالا می برند و باعث می شود که شما این خشم را یا به خود طرف مقابل و یا به جای دیگری انتقال دهید که به این کار گفته میشود مکانیزم دفاعی جابجایی.

مکانیزم دفاعی جابجایی چیست؟ نظریه فروید میگوید: راهبردهایی هستند که عزت نفس شما را وقتی دچار خشم و یا اضطراب هستید حفظ میکند.

مکانیزم های دفاعی دارای درجات هستند: ۱- رشد نایافته ۲- رشد یافته ۳- واپس گرایانه

زمانی که ما در جمعی قرار میگیریم که طرف های مقابل از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستند و به شعور و عزت نفس به هر صورت توهین می شود و ما در آن جمع حرفی نمی زنیم و جای دیگری این عصبانیت را انتقال می دهیم به این گونه موارد میگویند مکانیزم دفاعی جابجایی.

مورد بعد اینکه ما ایرانیان همیشه ضرب المثل هایی داریم از گذشته های دور تا کنون که درباره کم سخن گفتن می باشد. مانند کم گوی و گزیده گوی چون در

زمانی که انسان میخواهد هوش هیجانیش تقویت شود باید بیشتر شنونده باشد. همه ما انسان ها از بدو تولد تا هنگام مرگ در حال یادگیری هستیم و یادگیری از طریق صحبت کردن ممکن نیست بیشتر باید شنونده باشیم. پس یکی دیگر از روش های تقویت هوش هیجانی این است که ما بیشتر شنونده باشیم.

مورد بعدیBody Language یا زبان بدنی که ۴۵ درصد از ارتباط با طرف مقابل از طریق زبان و ۵۵ درصد از مکالمات از طریق زبان بدن می باشد. مکالمات دیداری بیشتر قابل فهم می باشد و حرکات مختلف بدن معانی متفاوتی دارد.

آخرین مورد تقویت هوش هیجانی نیاز به زمان است  و یک زمان حداقل شش ماه تا یک سال نیاز داریم به اینکه این عمل مهم را در خود بارور سازیم و نیز در کنار آن صبر و تحمل لازمه کار می باشد.

خلاصه مطالب: ۱- به احساس دیگران احترام بگذاریم و به ایشان نشان دهیم که برای احساساتشان احترام قائل هستیم ۲- از افرادی که به ما احترام نمیگذارند و ما را زیر سؤال می برند از این افراد تا حد امکان باید دوری کنیم ۳- بیشتر از اینکه صحبت کنیم شنونده باشیم و این باعث میشود هوش هیجانی تقویت شود ۴- Body Language یا زبان بدن ۵- تقویت هوش هیجانی به زمان نیاز دارد.

یاد آوری میگردد بیستمین  جلسه کارگاه با موضوع تفکر انتقادی  روز یکشنبه ۲۳اذر ماه  از ساعت۲۰الی ۲۱ برگزار می‌گردد. علاقه مندان میتوانند در فضای اسکای روم هر هفته این مباحث را پیگیری نمایند برای شرکت در کارگاه روی لینک زیر کلیک کنید و به عنوان میهمان وارد شوید skyroom.online/ch/virtualtums/issargaran

 

 

 

حسین علیشاری

Next Post

دانلود فایل جلسات گذشته

ج دسامبر 11 , 2020
  برای آموزش دانلود از آپلودبوی کلیک کنید    جلسه اول  جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم جلسه هفتم جلسه هشتم جلسه نهم جلسه دهم جلسه یازدهم جلسه دوازدهم جلسه سیزدهم

آمار بازدید

وب ساز : منصور سرلک
Call Now Buttonمشاوره تلفنی کرونا