رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ایثارگران چراغ راه آیندگان هستند

در دیدار صمیمانه با آزادگان سرافراز، دکتر قناعتی بر اهمیت حفظ ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: ایثارگران چراغ راه آیندگان هستند.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دیدار با جمعی از آزادگان سرافراز، ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، بر نقش ارزشمند ایثارگران در تاریخ ایران تأکید کرد.
در این دیدار که با حضور دکتر احسان مقیمی، مدیر دفتر ایثارگران و آزادگان دانشگاه برگزار شد، دکتر قناعتی با اشاره به سختی‌ها و رنج‌هایی که آزادگان در دوران اسارت متحمل شده‌اند، گفت: «آزادگان ما با صبر و استقامت بی‌نظیر خود، الگوی شجاعت و ایثار برای نسل‌های آینده هستند.»
وی افزود: «دفاع مقدس مکتب انسان‌سازی بود و آزادگان ما در این مکتب پرورش یافتند. آن‌ها با گذشت از جان و مال خود، امنیت و آرامش را برای کشور به ارمغان آوردند.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثارگران، گنجینه‌های ارزشمندی برای کشور هستند، بر لزوم تکریم و تجلیل از آن‌ها تأکید کرد و گفت: «ما باید قدردان فداکاری‌های این عزیزان باشیم و برای رفع مشکلات آن‌ها تلاش کنیم.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثارگران، گنجینه‌های ارزشمندی برای کشور هستند، بر لزوم تکریم و تجلیل از آن‌ها تأکید کرد و گفت: «ما باید قدردان فداکاری‌های این عزیزان باشیم و برای رفع مشکلات آن‌ها تلاش کنیم.»

آزادگان، نماد مقاومت و پایداری
در ادامه این دیدار، دکتر قناعتی با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس، افزود: از صمیم قلب می‌گویم از شما خجالت می‌کشم؛ چون خودم نمی‌توانم تصور کنم حتی یک روز در زندان باشم چه رسد به اینکه چهار پنج سال و یا ده سال آن هم در اسارت با آن‌همه سختی و مشکلات که شما داشتید و فقط خداوند می‌تواند برای شما جبران کند.
آن معنویت و آن لحظه‌های سخت را خداوند عنایت می‌کند که در شرایط عادی چنین نمی‌شود. در این لحظات سخت و لحظاتی که مرگ را لمس می‌کنید و به خدا نزدیک‌تر می‌شوید، ملموس بودن مرگ در آن لحظات باعث تزکیه روح می‌شود و همه شما این را حس کرده‌اید که تقرب به خدا می‌آورد. دکتر قناعتی افزود: باید بدانیم استمرار کار، مهم است و باید این دستاوردی که به آن رسیدید حفظ کنید. شما آزاده هستید و نباید اسیر این دنیا شوید. با خدا معامله کردید و با خدا ادامه دهید.

 ضرورت انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان
دکتر قناعتی در پایان این دیدار، بر ضرورت انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان تاکید کرد و گفت: «ما باید تاریخ دفاع مقدس را برای نسل جوان تبیین کنیم تا آن‌ها بدانند که امنیت و آرامش امروز کشور، حاصل خون دل‌های شهدا و ایثارگری‌های جانبازان و آزادگان است.»
وی افزود: «آزادگان، بهترین الگو برای جوانان هستند و آن‌ها می‌توانند با بیان خاطرات خود، به نسل جوان الهام بخشند و آن‌ها را به سمت ارزش‌های اسلامی و انقلابی سوق دهند.»
از خداوند متعال می‌خواهم عزت، رحمت و مغفرت را در شما، خانواده‌تان و نسلتان را در آرامش قرار دهد. شما هم برای ما دعا کنید که خداوند ما را هم عاقبت‌به‌خیر کند.
سپس دکتر مقیمی ضمن عرض خیرمقدم به ریاست دانشگاه، آزادگان جانباز در دانشگاه و خانواده آنها ۲۶ مرداد سالروز بازگشت غرورآفرین آزادگان به میهن اسلامی را گرامی داشت و گفت: همه ما مدیون ایثارگری‌ها و جانبازی‌ها و از خودگذشتگی شما و خانواده شما بزرگواران هستیم و می‌دانیم شرایط سختی که شما در دوران اسارت داشتید قابل‌باور و قابل‌بیان نیست.
دکتر مقیمی ادامه داد: در شرایط عادی اگر بخواهیم به شهر و یا کشور دیگری سفر کنیم باید با برنامه‌ریزی دقیق و امکانات لازم مهیا شویم؛ ولی با فراهم‌شدن همه امکانات باز در آن مکان جدید احساس غربت می‌کنیم و تمایل به بازگشت به منزل خودمان را داریم؛ حال تصور اینکه در آن شرایط سخت جنگ و زمانی که حتی بعضی از رزمندگان عزیز مجروح بودند و به اسارت در می‌آمدند، در خاک دشمن سفاک بدو ورود به اردوگاه اسرا با ضرب و شتم سنگین مواجه می‌شدند و همه اینها پس از آن همه روزهای همراه با خستگی و گرسنگی، عطش و گرما، بی‌خوابی و تحمل شکنجه‌های سخت چگونه قابل‌تصور است. در کنار همه این سختی‌ها دوری از وطن، خانواده و مشکلات و شرایط سخت خانواده بخش دیگری از رنج و مشقات شما عزیزان بود.
وی افزود: از یکی از دوستان آزاده خواستیم تا از خاطرات دوران اسارت خود خاطره‌ای برایمان بگوید ولی ایشان امتناع می‌کرد؛ چون می‌گفت با یادآوری خاطرات آن روزهای سخت تا مدتی از نظر روحی و روانی با مشکل مواجه می‌شد اشتها و خوابش دچار اختلال می‌شد.
مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران خاطرنشان کرد: تا کسی در آن شرایط قرار نگیرد نمی‌تواند بگوید شما را درک می‌کند. ان‌شاءالله همه شما عزیزان در درگاه خداوند متعال مأجور باشید.
در ادامه آزادگان حاضر در جلسه ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه به‌ویژه از زحمات دکتر مقیمی در توجه و رسیدگی به امور ایثارگران دانشگاه قدردانی و به ترتیب از نحوه اسارت و دوران اسارت خود صحبت کردند. آنها با بیان یکی دو مورد از سختی‌های دوران اسارت اذعان کردند بیان خاطرات آن روزها برای خود آزادگان و شنیدنش برای مخاطبین سخت و غیرقابل‌تحمل است.
در پایان این دیدار دکتر قناعتی ضمن اهدای هدایایی از ایثارگران آزاده دانشگاه تجلیل کرد.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *